Черкашина Ирина Анатольевна, старший научный сотрудник, Институт горного дела ДВО РАН, Россия, Хабаровск
Крюков Виктор Глебович, ведущий научный сотрудник, к. г.-м. н., Институт горного дела ДВО РАН, Россия, Хабаровск
Cherkashina Irina Anatolevna, senior researcher, PhD in Geology and Mineralogy, Mining Institute of the Far Eastern Branch of Russian Academy of Sciences, Russia, Khabarovsk
Kriukov Viktor Glebovich, leading researcher, PhD in Geology and Mineralogy, Mining Institute of the Far Eastern Branch of Russian Academy of Sciences, Russia, Khabarovsk
Аннотация. Перед современным Дальним Востоком возникают различные экономические вызовы, которые активизируют поиск возможностей и решений для роста его эффективности. Одним из таких вызовов является низкая транспортная обеспеченность, в связи с чем макрорегион до настоящего времени остается недостаточно освоенным. Несмотря на изобилие минерально-природных ресурсов, значительное количество дальневосточных проектов, направленных на освоение и добычу полезных ископаемых, напрямую зависят от степени решения проблем развития транспортной инфраструктуры.
Цель работы заключается в исследовании главных факторов современного развития транспортной инфраструктуры и определении ее взаимосвязи с эффективностью горнодобывающей промышленности Хабаровского края. Целесообразность создания транспортной инфраструктуры является актуальной проблемой, требующей научного обоснования перспективности территории, богатой запасами высоколиквидного сырья.
Научная новизна заключается в развитии теоретико-методических направлений активизации транспортной инфраструктуры во взаимосвязи с минерально-сырьевым сектором региона, что позволит создать основу для эффективного освоения природно-ресурсного потенциала территории и в дальнейшем обеспечить значительную экономическую отдачу.
Annotation. The modern Far East faces various economic challenges that make it actively seek opportunities and solutions for effective growth. One of such challenges is low transportation availability, due to which the macro-region remains underdeveloped to date. Despite the abundance of mineral and natural resources, a significant number of Far Eastern projects aimed at the development and extraction of mineral resources are directly dependent on the extent to which the problems of transportation infrastructure development are addressed
The purpose of the work is to study the main factors of modern development of transport infrastructure, determining its relationship with the efficiency of the mining industry of Khabarovsk region. The feasibility of creating transportation infrastructure is an urgent problem requiring scientific substantiation of the prospectively of the territory rich in reserves of highly liquid raw materials.
Scientific novelty consists in the development of theoretical and methodological directions of activation of transport infrastructure in interrelation with the mineral and raw materials sector of the region. The development of transport arteries will create a basis for the effective development of natural resource potential of the territory, which will further provide a significant economic return.
Scientific novelty lies in the development of theoretical and methodological directions of activation of transport infrastructure in the relationship with the mineral and raw materials sector of the region. The development of transport arteries will create a basis for the effective development of natural resource potential of the territory, which will further provide a significant economic return.
Ключевые слова:
транспортная инфраструктура, экономика региона Хабаровский край, горнодобывающий сектор, минерально-сырьевая база.
Key words: transportation infrastructure, regional economy Khabarovsk region, mining sector, mineral resource base.